dag 24/ 12 oktober

12 oktober 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Daar is ie dan alweer, de laatste dag!
Eergisteren en gisteren hadden we 2 volledige dagen in Kruger. Dat betekende vroeg op staan! 4.00uur wekker!
Beide dagen begonnen met regen en mist en het was koud, dit hadden we toch anders voorgesteld. Ook leer je het drinken snel af want er zijn nauwelijks toiletten en uitstappen en in de bosjes is niet echt een optie (alhoewel Ronald hier met de bestuurder op hoge uitzondering wel gebruik van maakten, spannend! )
Het is best moeilijk om de dieren te spotten tussen alle bosjes en bomen. De giraffen en olifanten waren uiteraard het makkelijkst. Gelukkig zijn de bestuurders hier goed op getraind beide mannen deden dit al 22 en 24 jaar. Kruger is zo groot als België dus was er contact via een radio als er dieren werden gespot.
Wat is het fantastisch om ze in het wild te zien, ze zijn zo mooi! De eerste dag zagen we op 3 verschillende plekken de leeuwen, terwijl de dag ervoor niemand ze had gezien. Wat een geluk! Hyena's zijn eigenlijk best groot, net als de giraffen! De koedoe vond ik hele mooie en sierlijke dieren en er waren heeel veel impala's, kennen jullie ze?
We vonden bij een pauzestop en klein springbokje vlakbij ons liggen. Het ademde zwaar en sprong niet weg, het was gewond dat kon je zien. Onze bestuurder kwam kijken en deed en melding. Hij vertelde dat er iemand op het beestje had geschoten en er nu rangers onderweg waren om hem uit z'n lijden te verlossen. Snik, snik. Dag 2 zagen we en olifant met draad om z'n slurf gewikkeld, hij had pijn en kon niet goed ademen of dingen pakken. Ook hier werd een melding van gemaakt en proberen de rangers hem te redden (dat hopen we dan maar).
Beide middagen klaarde het weer op een werd het zonnig en warm, nu werden de dieren wat actiever. We hebben savonds nog een ongelooflijke onweersbui gehad, met gigantische flitsen en knallen. Echt veilig voelde ik me niet in de tent. Het stroom viel uit maar de generator sprong aan, of we daar nu zo blij mee waren... we sliepen er naast en het ding maakte zoveel lawaai dat het klonk alsof er een constante trein naast onze tent reed.
We hebben een heerlijke braai (barbecue ) gehad en aten we voor het eerst struisvogel en koedoe. En ook hebben we wrattenzwijn gegeten, lekker hoor!

Nu mogen we genieten van een heerlijke zonnetje en zwembad en kijken we terug op een onwijs leuke reis waarin we veel dingen hebben mogen zien en doen. En leuke mensen hebben ontmoet die we zeker gaan missen.
Vanavond 23.15 vliegen en morgenochtend rond 10.00uur in Amsterdam.

Lieve groetjes van ons! Tot snel xxxx

1. Johanna Braam:
    Lieve Ronald en Marlou,

Zo kijk je uit naar jullie vakantie naar Zuid Afrika en zo sta je weer (bijna) op het vliegveld terug naar huis. Zo te lezen en te zien op de mooie foto's hebben jullie een super mooie reis gehad, wel veel km moeten rijden maar ook veel gezien. Waar je weer veel herinneringen aan over houd. Vandaag lekker luieren en genieten bij het zwembad en vanavond weer fijn naar huis. Goede reis naar huis toegewenst! Lfs Johanna (mam)
  2. Mark:
    Hallo Ronald en Marlou,
    Wat is jullie vakantie inderdaad snel voorbij gegaan. Ik vond het echt super leuk om jullie reisblog te lezen! Hele goede terugreis. Gr.Mark
  3. Benno en Janny:
    12 oktober 2017
    Wat een mooi slot van de reis en prachtige foto’s!
    Jullie hebben heel wat beleefd. Leuk om jullie verslag zo te lezen en foto’s te zien. Die laatste van jullie twee is een mooie apotheose!
    Prettige terugreis en tot gauw, Duinerlaan 9 staat er nog goed bij!
    Lieve groet, Benno en Janny
  4. Jan groenwold:
    12 oktober 2017
    Hoi ronald en Marlou,wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad.Deze reis zullen jullie niet snel vergeten,veel meegemaakt en beleefd en gezien,dat staat in jullie geheugen gegrift,we hoipen dat jullie een goeie terugvlucht hebben, en dat we jullie snel mogen begroeten.Het word mooi weer dit weekend verheug je daar maar op.gr. van opa en tante margreet.
  5. Monique:
    12 oktober 2017
    Heerlijk wat een reis! Ben heel erg benieuwd naar de verhalen (die je niet hebt geschreven) en naar alle foto's! Ook ik wens jullie een hele goede terugreis en geniet nog even van het liggen bij het zwembad met je mooie gelakte nagels ;-)
    Liefs!
  6. Alice:
    12 oktober 2017
    hallo Ronald en Marlou, goeie reis en wel thuis. Fijn dat jullie goed kunnen terug kijken op deze reis. We zijn benieuwd naar al jullie verhalen. xxxjes mama
  7. Jacqueline:
    18 oktober 2017
    Hai Marlou en Ronald,
    Eindelijk tijd (en goede internet Haha) om jullie blog te lezen. Inmiddels alweer aan het werk en redelijk in het normale ritme maar wat was de vakantie leuk. Ik kijk terug op een super reis en daar hebben jullie zeker aan bijgedragen! Fijn om direct iemand te treffen met een passie voor fotografie, ondanks de beperkingen van onze camera's (zoom!!!) hebben we volgens mij mooie plaatjes gemaakt. Ik kom ze graag een keer allemaal bekijken daar in het hoge noorden.
    Thanks en heel veel liefs, Jacqueline